10 września, w dniu, w którym obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom, startuje ogólnopolska kampania społeczna „Jeden dzień wart całe życie”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na rosnącą skalę problemu samobójstw wśród młodzieży oraz zainspirowanie rodziców do poświęcania większej uwagi dzieciom. Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji, w zeszłym roku niemal 500 młodych ludzi odebrało sobie życie, a ponad 2000 próbowało popełnić samobójstwo.

Próba samobójcza nie zawsze oznacza rzeczywistą chęć odebrania sobie życia. Często wydaje się być desperackim sposobem na zwrócenie na siebie uwagi. Uśmiech, rozmowa, wspólnie spędzony czas -czasem tak niewiele wystarczy, żeby pokazać dziecku, że jest dla nas najważniejsze. Nie rozwiąże to problemu, ale da szansę na ocalenie życia. Choć budowanie relacji z dzieckiem nie daje gwarancji, że dziecko nie będzie miało problemów i nie ucieknie się do podjęcia próby samobójczej, to z pewnością zwiększy szansę na to, że zanim dziecko postanowi przejść od słów do czynów, przyjdzie i porozmawia z rodzicem – przyjacielem.

„Samobójstwo nie jest kwestią wyboru, następuje, gdy cierpienie przekracza siły do walki z nim”

„Jeden dzień wart całe życie” jest profilaktyczną kampanią informacyjno-edukacyjną stworzoną we współpracy z Havas PR Warsaw oraz fundacją Zobacz…JESTEM. Jej celem jest profilaktyka samobójstw wśród dzieci i młodzieży, poprzez propagowanie symbolicznego „jednego dnia” jako symbolu wzmożonej uwagi rodziców i otoczenia w stosunku do nastolatków oraz ich problemów.

Kampania skierowana jest do otoczenia dzieci i młodzieży – do rodziców, opiekunów i instytucji, które mają z nimi bezpośredni kontakt. Na stronach kampanii będą oni mogli znaleźć w jednym miejscu wszelkie niezbędne informacje i materiały oraz wsparcie. Działania promocyjne realizowane są w social mediach.

– Czasem jeden dzień może być wart całe życie. Zwolnij i zastanów się, kim jest twoje dziecko i jakie ma potrzeby. Zainteresuj się tym, co się z nim dzieje i co dzieje się w jego życiu. Weź dzień wolnego i spędź go z dzieckiem. Idźcie na spacer, do kina, na lody. Zamiast kolejnej lekcji angielskiego, popatrzcie razem na to, co was otacza . Miej odwagę poznać lepiej swoje dziecko, bo stawką może być jego życie – mówi Danuta Wieczorkiewicz, Prezes Fundacji Zobacz…JESTEM, organizacji będącej inicjatorem kampanii.

Fundacja Zobacz…JESTEM zajmuje się szeroko rozumianą pomocą dzieciom i młodzieży z problemami emocjonalnymi. Specjalizuje się szczególnie w tematyce: zaburzeń odżywiania, autoagresji, depresji, zachowań samobójczych i przemocy rówieśniczej. Prowadzi działania edukacyjne i wspiera rodziców, nauczycieli, wszelkie instytucje pomagające i pracujące na rzecz dzieci i młodzieży.

Skip to content